نوع های داده ای :
موقعی کِه میخواهید یک متغیّر را تَعریف کنین بهتره کِه بدونین چه نوع اطلاعاتی را میخواهید در اون ذخیره نمائید مثلا اگه درونش رشته متنی بخواهید ذخیره کنید یا مثلا اگه بخواهید عدد ذخیره کنید باید از کدهای متفاوتی استفاده کنید.مثلا برای عدد باید از int استفاده کنید یا مثلا برای رشته باید از string استفاده کنید که البته یک روش هم وجود داره که بدون تعریف نوع متغیر میتونین از کلمه ی var استفاده کنید که فعلا این روش رو یاد نگیرید تا بعد که حرفه ای تر شدید ، از روش استفاده از var استفاده کنید.
موقعی کِه میخواهید یک متغیّر را در سی شارپ تَعریف کنین،باید به اون بگویید کِه چه نوع اطلاعاتی را میخواهید در اون ذخیره نمائید . همون طور کِه حدس زده اید،این موارد به عنوان نوع های داده ای شناخته می شوند و تموم زبانهای مهم،تعداد زیادی نوع داده ای دارند کِه شُما میتوانید نوع اطلاعات داخل متغیّر خود را از بین اون ها انتخاب کنین . نوع داده ای یک متغیّر تاثیر زیادی بر این کِه چگونه رایانه بَرنامه شُما را اجرا کند داره . در این قِسمت نگاه دقیقتری بر نحوه کار متغیّر ها خواهیم داشت. هم چنین نحوه تاثیر نوع یک متغیّر را در کارایی بَرنامه بررسی خواهیم کرد .
کارکردن با اعداد :
زمانی کِه شُما با اعداد در سی شارپ کار میکنین ،میتونین دو نوع عدد داشته باشین : عددهای صحیح و عددهای اعشاری . هر کدام از این اعداد کاربُرد خاص خودشان را دارند . مثلا عددهای صحیح توانایی نگه داری قِسمت اعشاری را ندارند . بنابَراین بَرای محاسباتی کِه ممکنه نتیجه حاوی اعشار هم باشه نباید از متغیّر های صحیح استِفاده کنین .
در نوشتن نرم افزار ها،بیش تر از عددهای صحیح بَرای شمردن مراتبی کِه یک اتفاق رخ میده استِفاده میشه تا بَرای انجام محاسبات . بَرای محاسبات بیش تر از عددهای اعشاری استِفاده می کنیم .
مثلا،فرض کنین در حال نوشتن بَرنامه ای می باشید کِه اطلاعات مشترکان را در صفحه نشان دهد . هم چنین فرض میکنیم کِه شُما اطلاعات 100 مشترک را در بانک اطّلاعاتی خود دارین . زمانی کِه بَرنامه شروع به کار کرد،اطلاعات مشترک اوّل را در مانیتور می دَهید. در اینجا شُما باید بدونین کِه اطلاعات کدام مشترک در صفحه چاپ شده تا زمانی کِه کاربر درخواست کرد اطلاعات مشترک بعدی را مشاهده کند،بدونین کدام اطلاعات را باید نمایش بدین .
معمولا اگه هر بانک اطّلاعاتی را کِه حاوی اطلاعات مشترکان باشند مشاهده کنین،خواهید دید کِه در اون هر مشترک دارای یک شُماره مخصوص به خود می باشد . این به این خاطر می باشد کِه کامپیوترها راحتتر میتونن با اعداد کار کنند تا با اسامی . معمولا این شُماره های مخصوص کِه به مشترکان داده میشه،یک عدد صحیح می باشد کِه به اون شناسه یا ID گفته میشه.
بنابَراین در مثال قَبلی هم کِه ما لیستی از 100 مشترک را در بانک اطّلاعاتی خود داشتیم،هر مشترک دارای یک عدد صحیح مخصوص به خود از 1 تا 100 می باشد . بَرنامه شُما بَرای چاپ اطلاعات مشترکان،میتونه شُماره آخرین مشترکی کِه اطلاعات او چاپ شده می باشد را در یک متغیّر نگه داره . زمانی کِه کاربر درخواست کرد تا اطلاعات مشترک بعدی را ببیند،کافیه کِه شُما یک واحد به شناسه آخرین کاربری کِه اطلاعات او چاپ شد بیفزایید و اطلاعات مشترک جدید را چاپ کنین .
این گونه بَرنامه ها را زمانی کِه در مورد مباحث پیشرَفته تری مثل بانکهای اطلاعاتی خواستید وارد شوید، باید تمرین کنید. ولی فعلاً بدونین کِه در بَرنامه ها معمولا از عددهای صحیح بیش تر از عددهای اعشاری استِفاده میشه .
عملیات ریاضی معمول روی عددهای صحیح :
در این قِسمت شما پروژه جدیدی برای انجام عملیات ریاضی خواهید نوشت .
امتحان کنین: کار با عددهای صحیح
1) ابتدا یک پروژه جدید بسازین.
2) پیش از هر چیز با استِفاده از جعبه ابزار،یک Button به form خود بیفزایید. ویژگی Name اون را به btnIntMath و ویژگی Text اون را به Test Math تغییر بدین. روی کنترل دو بار کلیک نمایید و در متود ایجاد شده بَرای رویداد (event) کلیک ، کُد زیر را تایپ کنین:
3 پروژه را اجرا نمایید و روی دکمه ی Test Math کلیک نمایید. چهار MessageBox متوالی مثل شکل 4-3 نشان داده میشوند و شُما باید روی OK در هر کدام کلیک نمایید
چگونه کار میکنه؟
خوشبختانه،هیچ کدام از کدهایی کِه در بَرنامه بالا نوشتید،خیلی گیج کننده نمی باشَدند . شُما قبلا کاربُرد عملگر جمع را دیده ای د،دراینجا هم از اون دوباره استِفاده شده.
چیزی کِه در این کُد شُما به compiler (کامپایلر) میگویید این است که:
1- مِقدار متغیّر intNumber را مساوی 16 قرار بده .
2- سپس مِقدار متغیّر intNumber را مساوی مِقدار کنونی این متغیّر (عدد 16) به اضافه 8 قرار بده.
همون طور کِه در MessageBox شکل 4-3 مشاهده میکنین،مِقدار 24 به عنوان نتیجه نشان داده خواهد شد کِه درست می باشد .
عملگر تفریق در اینجا علامت (-) می باشد کِه عملکرد اون را در کُد زیر مشاهده کنید :
دوباره،مثل بخش جمع به compiler (کامپایلر) می گویید کِه :
)1 مِقدار متغیّر intNumber را مساوی 24 قرار بده .
)2 مِقدار متغیّر intNumber را مساوی مِقدار کنونی این متغیّر (24) منهای 2 قرار بده.
عملگر ضرب،علامت ستاره می باشد (*) کِه کاربُرد اون در کُد زیر مشخص می باشد :
اَلگوریتم این کُد به صورت زیر می باشد :
1- مِقدار intNumber را مساوی 6 قرار بده .
2- مِقدار intNumber را مساوی مِقدار کنونی این متغیّر (6) ضرب در 10 قرار بده.
در آخر،عملگر تقسیم یک علامت / می باشد کِه در زیر نشان داده شده می باشد :
و اَلگوریتم اون مطابق زیر می باشد :
1- مِقدار intNumber را مساوی 12 قرار بده .
2- مِقدار intNumber را مساوی مِقدار کنونی این متغیّر (یعنی 12) تقسیم بر 6 قرار بده.