یك زبان بَرنامه نویسی (programming language) چیست؟
از یك نظر ، میتوانیم بگوییم كه یك زبان بَرنامه نویسی به چیزی گفته میشود كه توانایی تـصمیم گیـری داشـته باشـد . رایانه ها معمولاً خیلی سریع و با دقّت میتوانند تصمیم گیری كنند ولی، فَقط در زمینه های بسیار ساده میتوانند این كار را انجام بدهند. مثلا “آیا این عدد بزرگتر از سه می باشد؟” و یا “آیا این ماشین آبی می باشد؟“
اگر شُما بخواهید یك تصمیم گیری پیچیده را به وسیله كامپیوتر انجام دهید، ابتدا بایـد آن را بـه قـسمتهای كـوچكتری كـه توسـط رایانه قابل فهم باشه تقسیم كنید . معمولاً برای فهمیدن این كه چگونه یك تصمیم گیری پیچیده را به چند بخش سـاده تقـسیم كنید میتونین از الگوریتم ها استِفاده كنید.
برای مثال یك مساله كه حل کردن آن برای رایانه بسیار سخت می باشد، تشخیص چهره ی انسان ها می باشد. شـما نمیتوانیـد بـه یـك كـامپیوتر بگویید كه “آیا این عكس تصویری از ماری می باشد؟”، ولی میتونین این مساله را به چند مساله كوچیكتر كه توسـط رایانه قابـل فهـم باشه تقسیم كنید تا رایانه بتونه به اون ها پاسخ صحیح بدهد.
سوالاتی كه شُما میتوانید از رایانه ها بپرسید و بر اساس اون ها تصمیم گیری كنید معمولاً دارای جواب بله و یا خیـر هـستند . ایـن دو جواب معمولاً با عنوان درست و غلط و یا 1 0 و نیز در نظر گرفته می شوند . در زمان نوشتن نرم افزار نمی توانید بر اساس پاسـخ بـه سوال “10 در مقایسه با 4 چه قدر بزرگتر می باشد؟” تصمیم گیری كنید. بلكه باید این سوال را به صورت “آیا 10 از 4 بزرگتـر اسـت؟ ” بپرسید. تفاوت این دو سوال بسیار ریز و در عین حال مهم می باشد . جواب سوال اوّل به صورت بله و یا خیر نیست اما جواب سـوال دوم به این صورت می باشه . البته همون طور كه میدانید رایانه قادر است به سوال اوّل هم پاسخ بدهد، امـا بـر اسـاس ایـن پاسـخ نمیتـوان تصمیم گیری كرد . برای پاسخ سوال اوّل رایانه مِقدار 4 را از 10 كم میكند و حاصِل را نگهداری میكنـد تـا شـما بتوانیـد از آن در بخش های دیگر بَرنامه خودتون استِفاده كنید.
ممكنه كه فكر كنید تصمیم گیری فَقط بر اساس بله و یا خیر یك محدودیت می باشد، اما واقعاً این طور نیـست . حتـی در زنـدگی روزمره نیز تصمیم هایی كه می گیریم نوعی از بله و خیر می باشد. وقتی شُما قصد دارین راجع به موردی تصمیم بگیریـد، یـا آن را قبـول میكنید (بله، درست و یا 1) یا آن را رد میكنید (نه، غلط یا 0).
در این دوره ی آموزشی ، از سی شارپ بَرای ساخت بَرنامه های ویندوزی استِفاده میشه.هـر برنامـه ای، با هر شكل و ظاهری كه باشه و هر زبانی كه نوشته شده باشه، معمولاً از متدها (توابع و زیربرنامه ها: چندین خط كد كه یـك الگـوریتم خاص را اجرا میكنند) و متغییرها (مكانی برای نگهداری و تغییر داده های بَرنامه ها ) تشكیل شده.
آموزش های بعدی سی شارپ رو هم دنبال کنین.
موفق و پیروز باشین.