کار کردن با متغیّر ها در c#.net :
متغیّر مکانی می باشد کِه شُما در طول کار اَلگوریتم خودتون مِقداری را در اون ذخیره میکنین . بعدها شُما میتونین بر اساس مِقدار اون متغیّر تصمیم گیری کنین (مثلا “آیا این متغیّر مساوی 79 می باشد؟” و یا “آیا این متغیّر بیش تر از 4 می باشد؟”) یا عملیات ریاضی و محاسباتی بر روی اون انجام بدین ( مثلا “متغیّر را با 2 جمع کن.” و یا “متغیّر را در 6 ضرب کن”) یا چیزهای دیگه .
کار با متغیّرها:
قبل از اینکه درگیر متغیّر ها در کُد شویم بهتره کِه به اَلگوریتم زیر توجه نمایید :
1- یک متغیّر به نام n ایجاد کنین و مِقدار 27 را در اون ذخیره نمائید.
2- متغیّر n را با عدد 1 جمع کنین و حاصِل را دوباره در n قرار بدین.
3- مِقدار متغیّر n را به کاربر نشان بدین.
در این اَلگوریتم شُما یک متغیّر به نام n ایجاد کرده و مِقدار 27 را در اون قرار می بدین . این مورد به این معناست کِه شُما مِقداری از حافظه (memory) ی رایانه را کِه مربوط به بَرنامه شُما می باشد گرفته اید و مِقدار 27 را در اون قرار داده اید . این بخش از حافظه رایانه مِقدار 27 را بَرای شُما نگه خواهد داشت تا زمانی کِه اون را تغییر بدین و یا به بَرنامه بگویید کِه دیگه به اون نیازی ندارین . در مَرحله دوم شُما یک عملیات جمع انجام می بدین . در این مَرحله،مِقدار متغیّر n را از گرفته و اون را با عدد 1 جمع میکنین . سپس اون را دوباره در n قرار می بدین. بعد از پایان این عملیات بخشی از حافظه (memory) کِه متغیّر n را نگه داری میکنه،حاوی مِقدار 28 خواهد بود .
در مَرحله ی آخر میخواهید به کاربر مِقدار n را نشان بدین. بَرای این کار مِقدار متغیّر n را از حافظه (memory) رایانه خوانده و اون را بَرای کاربر در صفحه نمایش (مانیتور) نشون میدین.
فکر نکنم چیزی در این اَلگوریتم نامفهوم باشه کِه متوجه اون نشده باشین. در قِسمت “پروژه بسازید” زیر، ان شاءالله بیش تر در رابطه با کار کردن با متغیّرها در سی شارپ آشنا خواهید شد.
پروژه بسازید : کار با متغیّر ها
2)ابتدا یک پروژه جدید بسازید و در بخش نام پروژه Variables را وارد کنین. سپس روی OK کلیک نمایید.
2) پنجره Form1 را مِقداری کوچک تر کنین و سپس از Toolbox یک دکمه روی اون قر ار بدین . ویژگی Text اون را به intNumber to 1 Add و ویژگی Name اون را به btnAdd تغییر بدین . form شُما باید شبیه شکل 3-2 شود .
3) روی Button فرمان دو بار کلیک نمایید تا متود مربوط به event (رویداد) کلیک (Click) Button فرمان با نام Click_btnAdd باز شود. کدهای مشخص شده در زیر را به اون بیفزایید:
{
int intNumber;
intNumber = 27;
intNumber = intNumber + 1;
MessageBox.Show(
"Value of intNumber + 1 = " + intNumber,
"Variables");
}
4) بَرنامه را اجرا نمایید و بر روی Button intNumber to 1 Add کلیک نمایید. یک MessageBox مثل شکل 3-3 نشان داده میشه.
این برنامه چگونه کار میکنه ؟
برنامه از بالاترین خط شروع میشه ، یکی یکی خط ها را اجرا میکنه و به سمت پایین میاد. خط اوّل یک متغیّر جدید به نام intNumber ایجاد میکنه.
int در سی شارپ یک کلمه کلیدی (keyword) می باشد . کلمه کلیدی (keyword)،به کلمه ای گفته میشه کِه معنی خاصی داره . مثل دَستورات . کلمه کلیدی (keyword) int،که مخفف کلمه integer به معنای عدد صحیح می باشد،نوع مِقداری کِه میخواهیم در این متغیّر ذخیره کنیم را تعیین میکند. این کلمات کِه بَرای مشخص کردن نوع داده مورد نظر استفاده میشوند،به “نوع داده ای” معروف می باشند. فعلاً همین کافیه کِه بدونین،این نوع داده ای میگوید کِه شُما میخواهید یک عدد صحیح را در این متغیّر قرار بدین .
توجه داشته باشین: کلمه int برای تَعریف نوع داده ای عدد صحیح در سی شارپ از زبان سی پلاس پلاس گرفته شده می باشد. در سی شارپ بعضی از کلمات کلیدی کِه مربوط به کار با اعداد می باشدند،از زبان ++C گرفته شده اند،مثل کلمات کلیدی مربوط به تَعریف عددهای صحیح،اعداد اع شاری،عددهای صحیح بزرگ و ..
بعد از این کِه نوع داده ای متغیّر خودتون را مشخص کردیم،باید نامی را به اون اختصاص دهیم تا در طول بَرنامه بَرای دسترسی به آن،از اون نام استفاده کنیم . در این بَرنامه نام intNumber را بَرای متغیّر انتخاب کرده ایم . توجه نمایید کِه در نام گذاری این متغیّر از نماد گذاری مجارستانی کِه در فصل یک توضیح دادم استفاده کرده ایم . در اینجا کلمه int مخفف عِبارت Integer می باشد و مشخص میکنه کِه این متغیّر یک عدد صحیح را در خودتون نگه داری میکنه . کلمه Number هم نام خودتون متغیّر می باشد . در طول بَرنامه دیدین کِه این متغیّر یک عدد صحیح را در خودتون نگه داری میکنه،پس این نام بَرای اون مناسب می باشد . دَستور نوشته شده در خط بعدی،مِقدار متغیّر intNumber را در اون قرار میده . به عِبارت دیگه در این خط مِقدار 27 در intNumber قرار می گیره .
توجه داشته باشید : میتوان مِقدار یک متغیّر را موقع تَعریف نیز به اون بدهیم. بَرای مِثال در بَرنامه ی بالا به جای اینکه در یک خط متغیّر را تَعریف کنیم و در خط بعد مِقدار 27 را به اون اختصاص دهیم،می توانستیم به صورت زیر در یک خط هم متغیّر را تَعریف کرده و هم به اون مِقدار بدهیم :
دَستور خط بعدی،عدد یک را با مِقدار متغیّر intNumber جمع میکنه :
اگر از دید ریاضی به این دَستور نگاه بیندازید ممکنه اشتباه به نظر برسد . ولی در واقع کاری کِه این دَستور انجام میده،این می باشد کِه مِقدار متغیّر intNumber را با عدد 1 جمع میکنه و حاصِل را مجددا در intNumber ذخیره میکنه .
خط آخر یک MessageBox را به کاربر نشان میده کِه در اون مِقدار متغیّر 1 + intNumber نوشته شده می باشد. عِبارتی کِه این MessageBox نشان میده به صورت مجموع رشته ی “= 1 + intNumber of Value “و مِقدار کنونی intNumber می باشد. هم چنین عنوان این پنجره را نیز “Variables “قرار میدهیم تا با نام بَرنامه هماهنگ بشود :
"Value of intNumber + 1 = " + intNumber,
"Variables");