آموزش wpf قسمت 1 | wpf چیست ؟
سلام و درود بر تمامی برنامه نویسان سی شارپ و wpf
هر شخصی که تاحالا در محیط های گرافیکی و یا برنامه نویسی محیط های visual کدنویسی کرده باشد،احتمالا با مفهوم ویندوز اپلیکیشن ها که به صورت مخفف winapp نیز معرفی می شوند،آشنا می باشد.این نوع برنامه نویسی همزمان با ورود سیستم عامل windows در دنیای کامپیوتر ایجاد شد و روز به روز با به وجود آمدن زبان های مختلف جایگاه محبوب تری نزد برنامه نویسان پیدا کرد.
در واقع میشه گفت با وجود wpf دیگه بهتره از برنامه نویسی ویندوز فرم به سمت wpf مهاجرت کنید.شما هم با استفاده از windows form application می تونین برنامه های ویندوزی بسازین هم با استفاده از wpf که خب البته wpf به مراتب بهتر از ویندوز فرم هست.در wpf شما می تونین بسیاری از امکانات گرافیکی رو به صورت پیش فرض در خود wpf استفاده کنید که اگه بخواهید اون امکانات و گرافیک ها رو در wpf پیاده سازی کنید ، شاید مجبور بشوید چندین خط کد برای گرافیک برنامتون بسازید.پس با wpf می توانید برنامه های با گرافیک بالاتر رو در زمان کم تر و با کدنویسی کم تر ایجاد کنید.
احتمالا میدونید که ویندوز اپلیکیشن ها از api های سیستم عامل مربوطه برای ترسیم انواع عناصر گرافیکی ( visual ) استفاده می کنند . مانند ترسیم دکمه ها ، فرم ها ، تکست باکس ها و …
و این مسئله مشکل بزرگی برای برنامه نویسان در ایجاد کامپوننت های سفارشی شد.
در بهترین حالت یک برنامه نویس ماهر می توانست با ارث بری از کلاس control اقدام به ایجاد یک کنترل جدید نماید.ولی مثلا باید چند هزار خط کد می نوشت تا فقط یک کامپوننت می ساخت.که این اصلا خوب نمی باشد.
تکنولوژی wpf به روش دیگری عمل می کند.در واقع علاوه بر این که کنترل های قبلی .net را داشتید،می توانید دسترسی به بیشتر جنبه های کنترل ها را برای کاربر فراهم نمایید.
در واقع محدودیت بسیار کم شده و این کاربر می باشد که به wpf خواهد گفت که متن روی کنترل را به چه صورتی طراحی کند.به همین منظور wpf ابزار های بسیار زیادی را در اختیار برنامه نویسان قرار داد.
ابزارهایی مثل قلم موهای گرادیان با تعداد رنگ های نامحدود ، انواع ابزارهای گرافیکی برای ترسیم شکل های موردنظر ، امکان ایجاد افکت های زیبا و طراحی های 2 بعدی و 3 بعدی ، امکان ایجاد انیمیشن و …
پایه و اساس wpf بر DirectX استوار می باشد.این موضوع باعث می شود تا بتوان برنامه هایی با ظاهری متنوع ساخت که ساختن آن ها یا برنامه نویسی قبلی یا غیرممکن باشد یا وقت و سرمایه ی بسیار زیادی بگیرد.
علاوه بر این در wpf امکان کار با اسناد متنی و کنترل کردن بر روی نحوه ی print را فراهم می سازد که کمک های زیادی به برنامه نویسان خواهد کرد . همچنین می توان بازی های رایانه ای 3 بعدی با گرافیک بسیار بالا ساخت و برنامه نویس را از درگیر شدن با نوشتن کدهای زیاد به صورت مستقیم در DirectX رها ساخت.
موفق و پیروز باشید.